Design for sirkularitet: Til kamp mot bruk og kast
I dag ble det første treet felt på tomta for Vestres supermoderne møbelfabrikk på Magnor, The Plus. Herfra skal Vestre levere utemøbler designet for lang levetid og gjenbruk. Dette har Vestre gjort god butikk av.
Vestre er verdensledende på utemøbler. Du finner de gjenkjennelige tre – og stålmøblene på Aker brygge i Oslo, på Kings´ Cross i London og på Times Square i New York. Jan Christian Vestre overtok familiebedriften som 25-åring i 2012. Siden har selskapet erobret verden og tredoblet omsetningen. Suksessen har kommet gjennom produksjon i Skandinavia, fokus på bærekraft og sirkulær økonomi.
— Det beste for miljøet kan også være det beste for økonomien. Vi kan aldri, og skal aldri, konkurrere på pris. Men det er minst fire andre konkurranser vi kan vinne: kvalitet, innovasjon, design og miljø. Vi skal være best innenfor vår nisje og i det lange løp tror vi ingen kan slå oss, sier Jan Christian Vestre, administrerende direktør i Vestre.
Livstidsgaranti
I dag produseres mesteparten av verdens produkter gjennom utvinning av råvarer ved hjelp av fossil energi, produkter selges, brukes – og kastes. Varen har en begynnelse og en slutt. Derfor kaller vi dette en lineær økonomi. Dette utfordrer Vestre..
— Vi ville ikke være med på et overforbruk som risikerer å tømme jorden for nødvendige råstoffer og øke klimagassutslippene. Vi designer møblene våre for lang levetid og gjenbruk. Du kan si at vi bygger vår produksjon på prinsipper fra sirkulære kretsløp i naturen, der vi har som utgangspunkt at alle ressurser vi benytter i produksjonen skal gjenbrukes slik at det ikke skapes avfall.
Møblene har livstidsgaranti mot rust og 15 års heftgaranti på pulverlakkerte overflater, samt 15 års garanti mot råteskader. Vestre tilbyr også reservedeler gjennom hele produktets levetid. Materialene er kortreiste; det brukes skandinavisk furu, resirkulert aluminum, nordisk stål som fremstilles med 30 prosent lavere utslipp enn gjennomsnittet i andre land.
Utstillingsvindu for sirkulær design
Vestre har gjort god butikk av sirkulær design. Fabrikken på Magnor blir bedriftens andre. Her blir det spektakulær arkitektur, besøkssenter og 300 mål opplevelsespark. Slik skal stedet bli en attraktiv destinasjon for besøkende fra hele verden og inspirere dem til å ta del i det grønne skiftet.
— The Plus er den største investeringen i norsk møbelindustri på flere tiår, og fabrikken blir et globalt utstillingsvindu for bærekraftig og høyeffektiv produksjon. Fabrikken vil bli mye mer enn en supermoderne møbelfabrikk, forteller Vestre.
Vestre er i dag en av Europas mest fremgangsrike produsenter av bærekraftige møbler. Det kan virke som drivkraften til Vestre handler om å bidra til en bedre verden.
— Vi er stolte over å være den første leverandøren av klimanøytrale design møbler for by- og uterom. Langsiktig bærekraft er en forutsetning i alle deler av virksomheten vår. Vi jobber etter ni av FNs bærekraftsmål, og for å fremme anstendige arbeids- og miljøforhold blant underleverandører, i tillegg til å styrke oppslutning om menneskerettigheter, utvikling og miljø, forteller Vestre.
Mer en møbler
Vestre peker på at mange i dag snakker om trippel bunnlinje, som omfavner økonomiske, økologiske og sosiale resultater. Dette støtter han.
— Vi har lenge sagt: Alle kan redde verden. Litt. Vi drives av ønsket om å skape steder der folk kan møtes på tvers av sosiale, kulturelle og økonomiske forskjeller. Når mennesker kommer sammen, oppstår tillit og fellesskap. Det er viktigere enn noen gang i en verden som blir stadig mer polarisert.
— Har du råd til de som ønsker å starte med sirkulær design?
— Tenk grønne råvarer og karbonnøytral produksjon. Lag ting som enkelt kan tas fra hverandre og repareres. Det er mulig å drive bærekraftig og lønnsomt. Det har vi gjort i ti år. I Skandinavia har vi også unike historiske, industrielle, kompetansemessige, kulturelle og kunstneriske fortrinn. Dette må vi bruke. Jeg brenner for skandinavisk design- og industrisamarbeid, og ønsker meg mer samarbeid på tvers av de skandinaviske landene for konkurranse i globale markeder.